Een sociaal intranet als digitale werkplek

4 minuten 19-01-2022

Wat is een Intranet?

Een intranet is een softwaretoepassing dat wordt ingezet in een beveiligde afgezonderde internet omgeving. Traditioneel gezien wordt een intranet gebruikt voor interne informatievoorziening binnen een organisatie. Deze informatievoorziening is meestal eenzijdig en wordt vanuit een centraal beheer verstrekt. Een intranet omgeving wordt daarom ook wel eens een medewerkersportaal genoemd. Het intranet portaal is enkel beschikbaar voor de medewerkers binnen de organisatie. Veel voorkomende functionaliteiten van zo’n medewerkersportaal zijn roosters van medewerkers, het delen van bedrijfsdocumenten en het verschaffen van algemene bedrijfsinformatie. Zodra het portaal of delen van het portaal ook beschikbaar zijn voor anderen, buiten de organisatie, spreken we over een extranet.

Meer interactie door een sociaal intranet

Door de opkomst van social media en de digitale communicatie wordt er steeds vaker een sociaal intranet ingezet. Een sociaal intranet is interactief en maakt communiceren en kennisdelen binnen de organisatie makkelijk. Binnen iedere organisatie wordt veel kennis gedeeld, helaas is de ervaring dat deze kennis niet efficiënt wordt gedeeld. De kennisdeling beperkt zich bijvoorbeeld tussen twee collega’s of tot een select deel van de organisatie. Kennis binnen de organisatie kan verdwijnen door vertrek van een collega, daarnaast kan kennis inefficiënt gedeeld worden doordat een collega telkens dezelfde vragen krijgt.

Een sociaal intranet van De Kenniskamers biedt hierin een oplossing. Kennis wordt op een efficiënte wijze vastgelegd en is raadpleegbaar voor iedere gewenste collega of afdeling. Aan gedeelde kennis kan opvolging gegeven worden waardoor een interactief communicatie platform wordt gecreëerd, met als voornaamste doel dat kennis binnen de organisatie behouden blijft.

Maar wat is nou zo’n digitale werkplek?

Tegenwoordig wordt een intranet voor veel meer dan alleen kennisdeling ingezet. Een intranet van nu, of zoals wij het graag noemen een digitale werkplek, ondersteund in het efficiënt uitvoeren van bedrijfsprocessen. Door processen te digitaliseren kunnen medewerkers hun werkzaamheden sneller en efficiënter uitvoeren. Daarnaast wordt de vergaarde informatie of de resultaten van het bedrijfsproces op een centrale plek verzameld en is dit voor collega’s binnen de organisatie eenvoudig te raadplegen. Enkele voorbeelden van gedigitaliseerde werkprocessen binnen digitale werkplekken door De Kenniskamers zijn; Schademeldsysteem voor een koel- en vers transport bedrijf, het plannen en organiseren van TV-programma’s voor een TV-zender en het beheer van subsidietrajecten van stagiaires binnen de transportsector.

Eenvoudig op afstand werken met een digitale werkplek

De coronacrisis heeft veel impact gehad op de manier van werken binnen iedere organisatie. Een efficiënte digitale werkplek maakt het op afstand samenwerken eenvoudig mogelijk door het centraliseren van bedrijfsprocessen. Daarnaast biedt het de organisatie de mogelijkheid om medewerkers te informeren op een centrale omgeving. De digitale werkplek is vanaf ieder apparaat te benaderen, zowel mobiel als op een desktop.

Benieuwd naar de mogelijkheden van een sociaal intranet?

Een sociaal intranet biedt voor vele organisaties een oplossing om bedrijfsprocessen en kennisdeling te vereenvoudigen. Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? De Kenniskamers denkt graag mee naar een gepaste oplossing om jouw organisatie een stap verder te helpen in de digitalisering van bedrijfsprocessen of het centraliseren van bedrijfskennis. Neem contact met ons op voor een vrijblijvende kop koffie.