Sociale Inclusie: Richtlijnen en Declarabele Activiteiten

Sociale Inclusie 17-02-2025

 

ESF+ Sociale Inclusie is een apart hoofdstuk van de subsidie ESF+. Dit hoofdstuk richt zich op dezelfde doelgroep als het AMR-hoofdstuk. In plaats van subsidie voor activiteiten die betrekking hebben op arbeidsmarkttoeleiding, zijn hier activiteiten subsidiabel die cliënten ondersteunen bij maatschappelijke activering. Activiteiten op de volgende leefgebieden kunnen declarabel gemaakt worden:

Voorwaarden:

  • Het aanbieden van budgetbeheer en/of schuldsanering
  • Begeleiding/ondersteuning op het gebied van taalbeheersing en inclusie van statushouders
  • Het vinden van een woning
  • Het ontwikkelen van een gezonde levensstijl
  • Het aanpakken van verslavingsproblematiek
  • Begeleiding bij (het vinden van) vrijwilligerswerk
  • Een basiscursus digitale vaardigheden
  • Begeleiding op werk van mensen met psychische problemen (IPS, Individuele Plaatsing en Steun: ingeval van IPS-trajecten moet er een separate verklaring zijn dat deze trajecten niet zijn gedeclareerd onder de nationale IPS-subsidieregeling)
  • Begeleiding bij het opbouwen van een relevant netwerk
  • Het vinden van een oplossing voor (mantel)zorgtaken
  • Ondersteuning bij zelfstandig wonen

Bewijsstukken voor Sociale Inclusie kunnen verschillende activiteiten omvatten, zoals budgetbeheer, ondersteuning bij taalbeheersing, het ontwikkelen van een gezonde levensstijl, en begeleiding naar vrijwilligerswerk.

Voor vrijwilligerswerk geldt dat het declarabel kan zijn binnen AMR als het als opstap naar werk dient. Wanneer vrijwilligerswerk het maximaal haalbare is of een manier om de cliënt te activeren, valt het onder Sociale Inclusie. Dagbesteding is altijd een activiteit binnen Sociale Inclusie.

Bij Sociale Inclusie wordt gekeken naar de focus voor de cliënt. Als de begeleiding zich voornamelijk richt op maatschappelijke problemen in plaats van op arbeidstoeleiding, kan de cliënt worden meegenomen voor Sociale Inclusie.

Betrokkenheid klantmanager

De prestatieverantwoording dient te gelden voor de klantmanager die in het caseloadbestand is gekoppeld aan de cliënt en is opgenomen in het ESF-project. De door deze klantmanager uitgevoerde activiteiten worden immers declarabel gemaakt. Het is daarom Belangrijk dat je als klantmanager duidelijk beschrijft wat jouw rol is in de begeleiding van de cliënt.

Noteer wat je met de cliënt hebt besproken, welke acties je hebt uitgezet en welke derde partijen je hebt benaderd. Als de cliënt al onder begeleiding is van een derde partij en je rol als klantmanager beperkt is tot het monitoren, beschrijf dan duidelijk je gesprekken over de cliënt. Vermeld hierbij de status van de cliënt, eventuele acties die zijn afgesproken en de datum voor een volgende monitoringsafspraak.

Voorbeeld notities klantmanagers:

"Ik heb een gesprek gevoerd met de cliënt over de risico's van roken en heb afgesproken om het roken geleidelijk aan af te bouwen. Daarnaast heb ik de cliënt ingeschreven voor het traject '……..', met als doel om hem of haar meer inzicht te geven in een gezonde levensstijl. Dit zal de cliënt helpen te begrijpen wat dit voor hem of haar kan betekenen, en hoe dit op lange termijn van invloed kan zijn op zijn of haar kansen op de arbeidsmarkt."

“Ik heb recentelijk overleg gehad met de schuldhulpverlener over de situatie van de cliënt. Op dit moment blijft de situatie onveranderd. De schuldhulpverlening heeft echter een positief effect gehad op het financiële bewustzijn van de cliënt, wat een gunstige ontwikkeling is. We hebben afgesproken over een maand opnieuw een afspraak te maken voor monitoring, om te zien of er verdere vooruitgang is geboekt en of er nog aanvullende ondersteuning nodig is.”

Begeleiding richting arbeid of stabiele cliënt

De klantmanagers begeleiden cliënten met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Het is mogelijk dat cliënten die succesvol geholpen worden met diverse maatschappelijke problemen weer de stap naar werk kunnen zetten.

Deze cliënten zijn binnen Sociale Inclusie nog declarabel zolang de klantmanager hen blijft ondersteunen met problemen die spelen buitenom arbeidstoeleiding. Op het moment dat er niets meer kan worden betekend voor deze cliënten, behalve hen begeleiden naar werk, kan de cliënt worden uitgesloten. Dit om het risico te vermijden dat de cliënt binnen Sociale Inclusie wordt afgewezen. Indien een cliënt een stabiele periode ingaat waarin de intensiteit van de begeleiding afneemt en de monitoringsfequentie afneemt naar bijvoorbeeld eens per half jaar. Dan kan gedurende deze periode de cliënt worden uitgesloten.