SEO: Zo schrijf je een goede titel

6 minuten 24-11-2021

Wat is een titel tag?

Een titel tag is letterlijk de naam van de betreffende pagina, titel tags worden ook wel meta titel, paginatitel of SEO-titel genoemd. Een titel tag is een HTML-element dat in de broncode van een website staat. Zoekmachines als Google lezen de titel tag en toont deze in de zoekresultaten (SERP) als blauwe klikbare link. Daarnaast wordt de titel tag ook getoond als titel van het tabblad in je browser en tijdens het delen van een pagina op sociale media.

Google zoekresultaat van de website www.dekenniskamers.nl
Voorbeeld weergave van titel in de Google zoekresultaten.

Zijn goed geschreven titels belangrijk?

Zoekmachines lezen websites en de pagina’s van websites uit. Het eerste wat uitgelezen wordt, is de titel tag. Een titel tag vertelt de zoekmachine waar de pagina over gaat. Een belangrijke factor in een titel tag is het gebruik van sleutelwoorden. De sleutelwoorden die gebruikt worden in de titel tag moeten ook terugkomen in de inhoud van de betreffende pagina. Het is dus belangrijk om goede titel tags te schrijven om de vindbaarheid (SEO) van je website te vergroten.

Een goed geschreven titel vergroot daarnaast de doorklikratio (CTR) naar je website. Een titel die in de zoekresultaten opvalt, vergroot de kans dat een persoon op jouw website klikt. Ditzelfde geldt uiteraard op sociale media platformen.

Zo schrijf je een goede titel tag

Nu je weet dat de sleutelwoorden en titels de vindbaarheid en doorklikratio vergroten, denk je vast; Ik zet zo veel mogelijk informatie in mijn paginatitels. Fout! Een paginatitel geoptimaliseerd voor zoekmachines mag maximaal tussen de 60 en 70 karakters lang zijn. Het liefst schrijf je paginatitels die rond de 60 karakters lang zijn omdat de paginatitels in zoekresultaten een maximale breedte hebben (600 pixels). Met een titel rond de 60 karakters zit je altijd goed.

Karakters of pixels?

Een maximale breedte van 600 pixels, wat zegt dat nou over het aantal karakters? De breedte van de titels in de Google zoekresultaten wordt niet berekend aan de hand van het aantal karakters, maar aan de hand van de beschikbare breedte in het blok. De letters “W” en “M” nemen naar verhouding meer ruimte in beslag dan de letters “i” en “t”. Om er zeker van te zijn dat de titel volledig wordt weergeven houden wij bij De Kenniskamers een maximale lengte van ongeveer 60 karakters aan. Is je titel te lang, dan vervangt Google een deel van je titel met drie puntjes “…” en is dus een deel niet leesbaar meer.

Je titels optimaliseren? De Kenniskamers biedt geheel gratis een hulpmiddel aan om de lengte van je titels te testen in een Google zoekresultaat en zo de SEO van je pagina te vergroten. Klik hier om jouw titel uit te proberen.

Screenshot van de SEO Meta titel checker
Onze SEO Meta paginatitel tool helpt je met het controleren van je gemaakte titels. Probeer de tool uit!

Hoe ziet een goede titel eruit?

Verdeel je paginatitel in secties, zorg ervoor dat het voornaamste sleutelwoord van de pagina wordt opgenomen in de titel. Optioneel kun je nog een secundair sleutelwoord opnemen, zoals bijvoorbeeld een categorie of hoofdpagina. Daarnaast neem je altijd de naam van de organisatie of merknaam op in de titel tag. De titel ziet er dan zo uit:

[Pagina naam] | [Categorie of hoofdpagina] | [Organisatie of merknaam]

Een voorbeeld titel van een blogpagina met een blog over je reis naar Schotland kan zijn:

Tip: Rondreis Schotland met de auto | Blog | MijnReisBlog

Totale lengte van de titel is 57 karakters, waarbij je de focus legt op drie sleutelwoorden, namelijk; Rondreis, Schotland en Auto. De titel uit dit voorbeeld zal volledig getoond worden in het zoekresultaten overzicht. De titel valt in het overzicht op door het gebruik van het woordje “Tip:”.

Weergave SEO pagina titel van de voorbeeldtitel
Voorbeeld weergave van een Google zoekresultaat, met de eerder gemaakte titel.

Hoe pas ik SEO titels aan op mijn website?

Maakt je website gebruik van een CMS (Content Management Systeem) zoals Wordpress of Drupal, dan kun je tijdens het bewerken van de pagina eenvoudig de paginatitel wijzigen (eerste invulveld in het scherm). Maak je gebruik van De Kenniskamers CMS, dan wordt standaard de paginatitel gebruikt die je tijdens het toevoegen of bewerken van de pagina invult. Daarnaast heb je de mogelijkheid onder ‘Pagina instellingen’ een aangepaste titel in te vullen. De titel wordt gebruikt voor de Google zoekresultaten en wijkt dan af van de getoonde paginatitel boven het contentblok.

Tip: Zorg ervoor dat iedere pagina op je website een unieke titel heeft!

Om de SEO van je website te vergroten, zorg je voor unieke content op iedere pagina. Zorg er dus voor dat blokken met tekst niet meerdere keren op je website voorkomen. Dit verlaagt de relevantie van je pagina’s in de Google zoekresultaten. Ditzelfde geldt voor de paginatitels. Wanneer paginatitels vaker dan eens voorkomen op je website, zal dit de relevantie van je pagina drastisch verlagen.

Vragen of hulp nodig bij het optimaliseren van je SEO titels?

Kom je er niet helemaal uit met je SEO pagina titels? Aarzel niet om je vraag te stellen, wij helpen je graag verder en kunnen je eventueel een aantal extra tips geven! Neem vrijblijvend contact op met ons team!